Badanie skuteczności programu „START”
Celem tego opracowania jest po pierwsze: ustalenie, czy istnieje zależność między zmianami na Skali Kompetencji Społecznej a programem „START„, po drugie: ustalenie, czy program profilaktyczny „START” wpływa na przyrost wiedzy u młodzieży licealnej na temat stosunków międzyludzkich.
WPŁYW PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO „START” NA KOMPETENCJE SPOŁECZNE MŁODZIEŻY LICEALNEJ
Wstęp
Celem tego opracowania było po pierwsze: ustalenie, czy istnieje zależność między zmianami na Skali Kompetencji Społecznej a programem „START”, po drugie: ustalenie, czy program profilaktyczny „START” wpływa na przyrost wiedzy u młodzieży licealnej na temat stosunków międzyludzkich.
Zastosowaną techniką badań pedagogicznych była technika ankietowa. Narzędzie badawcze stanowił kwestionariusz ankiety Skala Kompetencji Społecznych stworzony przez członków Towarzystwa Wiedzy Psychologicznej „START”. Zmienną niezależną w prowadzonym eksperymencie stanowił program profilaktyczny „START”, a zmienną zależną kompetencje społeczne młodzieży licealnej. Eksperyment ten miał w istocie wykryć związki przyczynowo-skutkowe między zmienną zależną a badanym układem. Wobec przedstawionych (patrz rozdz. 4) wyników z dużym prawdopodobieństwem można uznać, iż różnice w grupie eksperymentalnej pomiędzy odpowiedziami na każde z tych pytań zostały spowodowane realizacją programu profilaktycznego „START”. Ponadto z charakteru udzielanych odpowiedzi wynika, że program „START” wpływa na przyrost u młodzieży licealnej wiedzy na temat stosunków międzyludzkich. Pod wpływem programu „START”:
- wzrosła świadomość młodzieży licealnej na temat procesu komunikowania się i trudności, jakie mogą w nim nastąpić
- wzrosła wiedza o nierówności, jaka panuje w społeczeństwie
- nastąpił wśród młodzieży wzrost wiedzy na temat sytuacji ekstremalnych, a w szczególności sposobów radzenia sobie z nimi
- nastąpiła zmiana w sposobie postrzegania mówienia o sobie w dobry sposób w sytuacjach ekspozycji społecznej.
- nastąpił wzrost wiedzy na temat stereotypowych zachowań.
- zwiększa się świadomość ograniczeń twórczego myślenia, jakie nakłada na nas otoczenie społeczne. Bezkompromisowy konformizm skutkuje poważnym ograniczeniem myślenia twórczego i wyjawiania pomysłów.
- nastąpiło zwiększenie się świadomości i wiedzy na temat sytuacji i relacji w domu rodzinnym oraz nastąpiło zwiększenie się gotowości do rozmowy na te tematy.
- wzrosła wiedza młodzieży na temat odmiennych stanów świadomości.